E-Ticaret

E-Ticaret

     Elektronik ticaret; mal ve hizmetlerin; üretim, reklam ve satışının internet üzerinde, güvenli bir ortamda yapılmasıdır. Bu kapsamda, tüketiciler için fiziki sınırların ortadan kalktığı, tek bir tuşla hayal ettikleri ürün ve hizmetlere ulaştığı, firmalar içinse pazarlama ve satış olanakları sunan bir ortamdır. Devlet ya da özel sektörde görev yapan kurumların, firmaların ve bireylerin internet ortamında ya da intranet ortamında, yazı, ses ve görüntü şeklindeki fonksiyonların, sayısal biçimde işlenmesi, iletilmesi, saklanması temeline dayanan ve bir değer oluşturmayı amaçlayan ticari işlemlerin tümünü ifade etmektedir.

Wikipedia, özgür ansiklopedi ye göre; e-ticaret

Elektronik ticaret; özellikle 1995 yılından sonra internet kullanımının artmasıyla ortaya çıkan, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramı elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret olarak adlandırılır. Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla;

 Reklam ve pazar araştırması, 
 Sipariş ve ödeme, 
 Teslim,
olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır…

Geniş Çaplı E-Ticaret'te Traflar
  •  Alıcı
  •  Satıcı
  •  Üretici
  •  Bankalar
  •  Komisyoncular
  •  Sigorta Şirketleri
  •  Nakliye - Kargo Şirketleri
  •  Özel Sektör Bilgi Teknolojisi - Yazılım  Şirketleri
  •  Sivil Toplum Örgütleri (Tüketiciyi Koruma Derneği, Odalar v.b.)
  •  Üniversiteler
  •  Onay Kurumları, Elektronik Noterler
  •  Dış Ticaret Müsteşarlığı
  •  Gümrük Müsteşarlığı
  •  Diğer Kamu Kurumları
   E-Ticaret Türleri
  • B2B (Business To Business) Şirketler Arası Elektronik Ticaret
  • B2C (Business To Consumer / Customer) Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret 
  • B2G (Business To Goverment) Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret
  • C2G (Consumer / Customer To Government) Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret
     1. Şirketler Arası (B2B- Business To Business) Elektronik Ticaret: En yaygın kullanılan elektronik ticaret şeklidir. Şirket içi veya şirketler arası yapılan ticarettir. Elektronik Veri Değişimi (Electronic Data Interchange) olarak da adlandırılmaktadır. Firmaların elektronik ortamda tedarikçiye sipariş vermesi, faturalarını temin etmesi ve bedellerini ödemesi bu bölümde değerlendirilmektedir.
     2. Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret (B2C-Business to consumer / costumer) : Elektronik ticaretin en çok bilinen türüdür. Sanal Mağaza uygulamaları ile İnternette firmalar elektronik ortamda; bilgisayardan otomobile, kitaptan pizzaya birçok ürünün doğrudan tüketiciye satışını yapmaya başlamıştır. Yaygın GSM kullanımı ile birlikte wap teknolojisi de gelişmekte olup, yer ve zaman gibi kısıtlar olmaksızın elektronik ticaret yapılan uygun bir ortam haline gelmiştir.
   3. Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret (B2G-Business to goverment) : Kamu ile şirketler arasındaki lokal ağlar üzerinde yapılan ticaret, haberleşme ve diğer tüm etkinlikleri kapsamaktadır. Kamu ihalelerinin İnternette yayınlanması ve firmaların elektronik ortamda teklif vermeleri ilk örnekleridir. E-Ticaretin yaygınlaşmasını desteklemek amacı ile kamunun vergi ödemeleri, gümrük işlemleri de sanal dünyaya taşınmaktadır. 
    4. Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret (C2G-Customer to goverment) : Tüketici ile kamu idaresi arasında her türlü vergi, sağlık ve hukuksal etkinliği kapsamaktadır. Henüz yaygın örnekleri olmayan bu kategoride ehliyet, pasaport başvuruları, sosyal güvenlik primleri ile vergi ödemeleri, vb. uygulamalar ile Elektronik Devlete geçişin sağlanması planlanmaktadır.
  
    VPOS NEDİR?
    
    Günlük yaşamda kredi kartlı alışverişlerde kullandığımız POS (Point of sale- ödeme noktası) cihazlarının, e-ticarete ve dolayısı ile Internet’e uyarlanmış şekline VPOS (Virtual point of sale- sanal ödeme noktası) denir. Bu sistem sayesinde müşteri-firma arasındaki alışverişler Internet üzerinden, elektronik ortamda on-line olarak yapılabilmektedir. Bu şekilde müşterinin yaptığı ödemeler, üye işyeri hizmetlerinden ve VPOS sisteminden yararlanılan bankadaki firma hesabına geçmektedir.

Firmanın kendi web sitesi yoluyla e-ticaret yapabilmesini sağlayan bir yazılım olan VPOS uygulamasına geçmek son derece kolaydır. Bunun için firmanın ticari hesap açtığı banka ile üye işyeri ve e-ticaret sözleşmelerini imzalaması, ardından da bankaya ait VPOS yazılımını kendi web sitesine kurması yeterlidir. Bununla ilgili süreci, ilerleyen bölümde inceleyeceğiz.

   VPOS (Sanal Pos ) Almak İçin Gerekenler

1- İşyeri site adres(ler)i ne(ler)dir?
2- İşyerinin sitesinde ürün kataloğu ve alışveriş sepeti bulunmakta mıdır?
3- İşyerinin sitesindeki linkler çalışıyor mu?
4- Sitede yer alan logo ve markalar ile ilgili firmanın yetkileri var mıdır?
5- İşyerinin web sitesinde tüketici hakları (iade, iptal ve garanti koşulları) konusundaki içerik var mıdır?
6- Teslimat'a ilişkin bilgiler yer almakta mıdır?
7- İşyeri sitesinde “gizlilik taahhüdü ve güvenlik politikası” var mıdır?
8- İşyerinin sitesinde sattığı ürünler Türk kanunlarına uygun mudur? (Örnek vermek gerekirse; porno, kumar, uyuşturucu ve ateşli silah gibi fiziksel dünyada yasak olan tüm ürünlerin satışı Türk iye Cumhuriyeti Kanunları’na göre özel hükümlere tabidir.)
9- İşyeri sattığı ürünlere ilişkin tam açıklamaları sitesine koymuş mudur? (Örnek; 120 voltluk bir ürünü Avrupa’dan alan bir kişi ürünü teslim aldığında itiraz edecektir.)
10- İşyeri adı, adresi, telefon ve faks numarası ile e-mail adres(ler)i sitede yar almakta mıdır?
11- İşyeri birden fazla sitesinde aynı Sanal POS ile satış yapacak mıdır?
12- İşyeri döviz ile satış yapacak mıdır? Yapacaksa satış kuru nedir? Örnek; Türkiye’de USD ile satış yapan birinin TL’ye dönüşümler sonucunda kart sahibi ekstresine farklı tutarlar gideceğini bilmesi ve kart sahibine gerekli uyarıları yapması gerekmektedir. 
13- Döviz üzerinden satış yapacak işyeri müşterilerine YTL olarak fiyat göstermekte midir?

B2C için Maliyet Örneği:
1- Alan adı (Domain): 12 $ (isimtescil.com)
2- Web barındırma hizmeti (Hosting): 50 $(isimtescil.com)
3- Web sitesi (Online shop) (Kişisel veya OpenCart gibi teknolojiler)
Ücretsiz yazılımlar (scriptler): 0 $
Ücretli yazılımlar: 500-1200 $
Profesyonel yazılımlar: 3000 < $
4- SSL sertifikası: 65 $ (isimtescil.com)
5- SSL için IP adresi: 15 $ (isimtescil.com)
Toplam ortalama:140 ve  600 $ arası + KDV









Yorumlar

Popüler Yayınlar